Thursday 7 August 2014

blåbärssylt / blueberry jam

  

Det finns massor av blåbär i skogen, så jag har njutit av blåbärssmoothies varje morgon och passade även på att koka blåbärssylt. Min version är med mycket mindre socker och utan konserveringsmedel, vilket innebär att det håller i kylen i upp till 3 veckor. Jag frös in en del av sylten till senare tillfällen i höst. Andra recept därute är med mycket mer socker, men jag tycker att sockret ofta tar över de äkta smakerna och om du inte gillar det, så ska du nog inte testa detta recept...

Så här enkelt gör du din egen sylt:
Koka upp 5 liter blåbär med 2 dl strösocker samt 2 dl syltsocker. Rör om då och då, efter ca 20 min är sylten klar. Låt svalna något och häll upp på väl rengjorda burkar.

There are lots of blueberries in the woods, so I have enjoyed blueberry smoothies every morning and took the opportunity to cook some blueberry jam. My version is with much less sugar and no preservatives, which means that it keeps in the fridge for up to 3 weeks. I froze a portion of the jam for later occasions this fall. Other recipes out there are with a lot more sugar, but I think that the sugar often takes over the original flavors, and if you do not like it, then you should probably not try this recipe ... 

How to easily make your own jam: 
Boil 5 liters of blueberries with 2 dl powdered sugar and 2 dl sugar jam. Stir occasionally, after about 20 minutes let cool slightly and pour into sterilized jars.




No comments:

Post a Comment